mandag, desember 15, 2008

ÅpentAtelier

Som nevnt foreslo min svigerdatter at jeg skulle invitere bekjente til ÅpentAtelier. Hun fikk støtte av Reidun, kona mi som foreslo Luciadagen.

Det ble en svært hyggelig opplevelse. Folk begynte å komme ved tolvtiden. Etter hvert var rommet ganske fylt av interesserte mennesker som drakk kaffe, spiste lussekatter og så på bilder. Det var 37 personer som fant tid til å besøke atelieret.

Jeg har gjort en ny oppdagelse. En ting er å bli invitert til å presentere sine bilder ved et profesjonelt galleri. Da er både bildene og jeg selv gjester. Ved ÅpentAtelier er jeg selv galleristen og den som selv presenterer arbeidene. Et ganske frimodig og freidig initiativ.

Bortsett fra den sosiale atmosfæren og hyggen, ble fremvisningen av arbeidene presis det jeg håpet. De besøkende var opptatt av forskjellen på bildene jeg hadde malt før jeg ble sjuk, og de jeg har malt i høst. Jeg opplever selv en spennende forandring i uttrykket. Det blå, dvs. det sentripetale, det innoverbøyde og kontemplative skiftes sakte ut med de utovergående, sentrifugale og utadvendte gule nyansene.

Foreløpig er fargene få og rene, men jeg føler allerede behov for å ha flere farger på paletten, og jeg ønsker å gjøre dem mer nyanserte og duse. De indre motivene er spennende, men krevende. Nå gleder jeg meg virkelig til neste maleøkt. Det er lenge siden sist jeg gjorde det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Godt å få deg tilbake, David.
Har fulgt deg - perifert - siden 1996 via dine foredrag, bøker og blogg.
Hilsen Arvid, Stavanger