onsdag, november 03, 2010

Ubehagelige spasmer.

Kanskje er det bare en bivirkning av medisinene jeg bruker, kanskje er det en ny sykdom. Jeg vet ikke, men jeg vet det er ubehagelig. Jeg har fått ukontrollerte spasmer i hender og føtter. I føttene merker jeg lite til ubehaget, men i hendene merker jeg at de plutselige rykningene er ubehagelige når jeg løfter en kopp eller et glass vil innholdet skvulpe over. Jeg kan ikke styre hånden dit jeg vil, og det er svært utilfredsstillende når jeg forsøker å male, ja å skrive, for den saks skyld. Legene sier de vil se an utviklingen. Jeg håper i det lengste at det er en bivirkning, for da forsvinner vel ubehaget når medisinene en dag seponeres, får vi håpe.
Ellers går dagene med til å forberede mottagelsen av gullmedaljen som kongen så raust har tildelt meg. Seremonien skal skje i Kongens sal i Grand hotell den 24. November. Fylkesmannen selv vil overrekke medaljen. Jeg hadde håpet å få høre klavermusikk av Elzbieta Nawroka, men selve arrangementet blir kortet inn slik at det går dessverre ikke.
Elzbieta er polsk og lærer ved musikklassen ved Lillestrøm Videregående Skole. Med jevne mellomrom fungerer hun som organist ved gudstjenesten i Metodistkirken i Lillestrøm. Når hun spiller postludiet på piano får hun alltid spontan applaus. Min bror, som har vært professor ved høyskolen i Oslo opplever henne som en av vårt lands fremste akkompagnatører, og det sier ikke lite. Da jeg var svært syk kom hun hjem og holt en vakker konsert for meg. ”I stedet for blomster”, som hun sa. Aldri har stuene våre blitt fylt med så vakker musikk. Jeg tror jeg aldri vil glemme dette.
Så vidt jeg har forstått programlederen, Annar Aasheim, skal mitt bidrag kun være en seanse hvor han stiller spørsmål som jeg skal svare på. Selv denne anstrengelsen er min omsorgsfulle kone redd skal bli for stor for meg. Men selv er jeg innstilt på å klare det. Skulle jeg falle, får jeg straks hjelp av et par sterke karer til å komme meg på beina igjen.
Jeg skriver ikke mer om dette nå. Får heller komme tilbake når seremonien har funnet sted.

Ingen kommentarer: