lørdag, februar 12, 2011

"ENGLAR?" "JA DOM FINS!"

Kona til Ari Ben er prinsesse. Hun er utdannet fysioterapeut, men synes nå være heltidsopptatt av engler, ja så til de grader at hun har etablert en engleskole. Jeg tviler ikke på prinsessens edle motiver. Jeg tror hun vil få folk til å bli kjent med sine gode, iboende ressurser og ta dem i bruk. Hvorvidt dette skal kalles engler, eller noe annet, bryr jeg meg ikke om å diskutere.
Min kone og jeg er helt enige om at vi har engler i familien. Vi vet i alle fall om to, våre yngre brødre. Min bror er imidlertid død, og jeg savner ham fortsatt. Men Reiduns bror er høyst evende. Med sin kjærlighet brer han sine vinger over oss og gjør det mulig for oss å bo i vår krevende, men deilige enebolig.
Om vinteren er det svært arbeidskrevende å bo her, særlig når snøen laver ned, og det gjør den i vinter. Når den ligger 10 – 15 cm dyp på parkeringsplassen og veien inn til huset er han her med sin snøfreser- Da tar det ikke lang tid før snøskya står høyt i været og etterlater seg ”bar bakke” så å si. Det beste ved denne uunn-værlige tjenesten er at han gjør det med et smil. Det er flere enn oss som nyter godt av denne tjenesten. Som sistemann på oppdragslista står han selv.
Om sommeren hender det at han tar et tak med gressklipperen også, og i alle fall fyller han tilhengeren med hageavfall og kjører det opp til det offentlige mottaket. Selvsagt ønsker vi å betale ham for tjenesten. Men nei, han vil gjøre det gratis. Han har et sterkt behov for å være god, og ingen ting får hindre ham fra å være nettopp det.
Helt fra han var tenåring her han jobbet med salg og service på skrivemaskiner. Han var et funn for de firmaene han jobbet for. Men en gang gikk firma han jobbet for konkurs og Tore mistet jobben sin, og måtte etablere eget firma. Da gikk hans læregutt ut med en annonse og sa at han var den eneste i distriktet som solgte og hadde service på skrivemaskiner. Da ble Tore lei seg, men kundene hjalp ham, de sa: ”Skriv en melding og mangfoldiggjør den så skal vi sende den rundt”. Jeg hjalp ham med teksten, og vips sto kundene på døra. Han kom med et smil , jobbet med et smil og spredte glede rundt seg hvor han sto og gikk.
Han vil naturligvis fnyse av benevnelsen engel. Men hvis prinsessens engledefinisjon er de gode ressursene i oss, vel da er ikke jeg i tvil om at Tore er en engel. Han sprer glede og optimisme rundt seg hele tiden. Dette holder han på med fra morgen til sent på kveld. Han forventer ikke tilbakemeldinger. Nei da, han er sånn: . ”Alles tjener, men ingens trell”. Han er en velsignelse på to bein. En engel som gleder seg over at han kan hjelpe andre. Og vi, vi ligger innenfor hans ”vingers kapasitet”. Gud velsigne vår herlige engel.

1 kommentar:

Tro Håb og Kærlighed sa...

Det er en gave, at kende en "engel" som din svoger! Skønt at vide, at I har ham:-)