torsdag, mars 22, 2012

SOMMERTID

Jeg tenker bare på at til helgen innføres sommertiden igjen. Hvordan var det nå igjen? Skall vi stille klokka en time fram, eller en time tilbake? En enkel regel: Still klokken mot sommeren! – både vår og høst!.
Min svigerinne bryr seg ikke om denne manipuleringen med urviserne. Sommer som vinter – samme tid. En tid på året går klokka hennes helt rett. På denne måten viser hun sin suverenitet. Jeg kan da alminnelig hoderegning sier hun. Spørsmålet er om det er hun som er i utakt med tiden, eller om det er tiden som er i utakt med henne? En stille og rolig protest som ikke ødelegger for noen.
Hver gang vi går over til sommertid, eller til vintertid, får vi noen dager hvor vi sier: ”Men egentlig er klokka – osv!” Det er ikke bare egne enkeltpersoner som tar skjea i egen hand. I mars i fjor bestemt Russland seg for å stille klokke en time fram, og for ikke å stille den tilbake igjen. I Russland er sommertid blitt normaltid.
Viktigere enn urviserne er likevel hvilken tid på året det er. I skrivende stund er temperaturen svært vårlig i Lundsalleen. Skal vi stole på meteorologene, som varsler været en uke fram i tid, så blir det viss bare bedre og bedre.
Jeg har slett ikke noe imot våren, med sol og varme. Nei, skulle jeg det? Jeg har bare ett problem. Det er at huden min tåler ikke solstråler. Den blir brent! Den blir ikke solbrun men brent så det stikker og svir. Det ville likevel aldri falle meg inn å beklage solskinn. Dette er bivirkninger av medisinske preparater. Det store problemet er at jeg alltid må leve mitt sommerliv under en parasoll og følge med på solens gang over himmelen. Men dette er da bare små filleproblemer. Men bestemmer det min ektefelles sommerliv, er det ikke lenger en filleproblem.
Nå kommer natten da vi skal skru viserne fram en time, fram mot lysere tider. Det var alltid en spenning om alle som pleide komme til gudstjenesten husket det. Noen hadde glemt det, og ankom kirken da menigheten var på vei ut. Neste gang man skulle manipulere med urviserne, om høsten, kom de samme personer en time for tidlig, og så gikk regnestykke opp. Nå begynner tiden som tvinger deg opp en time tideligere hvis du vil se soloppgangen, og det er verdt det.

Ingen kommentarer: