mandag, juli 03, 2006

Farvel til kontrapunkt

Hvis du har fulgt med på min bloggspott, som er den lille flekken på den store verdensveggen, reservert for mine personlige notater, - så har du sett at jeg har rotet jeg meg inn i tanker om kontrapunkt, som en mulig komposisjonsteknikk for maleriet.

Det ble imidlertid for komplisert å jobbe med. Burde vel søkt råd hos en som har kunnskap om det, og kanskje for femti år siden da sinnet var mykt.

Nå jobber jeg med bilder til en utstilling i ”Galleri Lund” ved Fetsund Lenser som åpner den 12. august. Museet har fått ny direktør, Anna Kristine Jahr Røine, en tidligere sekretær på Statsminister Bondeviks kontor, en dame med stor handlekraft og liten beslutningsvegring. Jeg kunne ikke motstå hennes vennlige invitasjon til å lage en ny utstilling i ”Galleri Lund” -allerede denne sommeren.

Mine planer har vært å male bilder til en utstilling i 2008. Hvis jeg får leve så lenge fyller jeg 75 år det året, og da er det 15 år siden jeg debuterte som maler med en separatutstilling i det anerkjente ”Galleri 1814” på Eidsvoll.

I 2008 er det også et annet jubileum som trolig vil bli markert. Da er det 40 år siden ”Skulpturtesten” så dagens lys. Den ble til i Familieavdelingen på ”Modum” høsten 1968, og ble uventet godt mottatt av familieterapeuter i Norge, og i mangle andre land, og spesielt i forskermiljøer. I dag har den sitt eget firma i USA – KST Assosiate. ( www.helthyhumansystems.com )

Tilbake til malingen. Min plan har vært å bruke to år på å skape de bildene som jeg ønsket å stille ut i 2008. Men disse planene er blitt skiftet ut med nye. Enskjønt nye planer er et sterkt ord. Jeg opplever at jeg maler etter øyeblikkets innfall, og temmelig planløst. Det er egentlig litt frustrerende, for det som driver meg nå er et indre krav om høyere tempo. Det er kort tid fram til 12. august.

Dette har ført til at jeg begynner på et bilde, og kort tid etterpå setter det uferdig bort og begynne på et nytt. Dessuten fristes jeg av hva jeg tror publikum vil se, og hva verre er – hva jeg tror de vil kjøpe. I tillegg har jeg ennå ikke fått avklaring i mitt forhold til akryl og olje.

Oljen avviser akrylen når jeg forsøker å male akryl på tørr olje. Men akrylen avviser ikke oljen når den males oppå tørr akryl. Noen ganger har jeg kommet i skade for å gripe etter en tube akrylmaling når jeg maler med olje. Det går aldeles ikke bra. Alt skjærer seg. Samme hva jeg gjør, de to medier lar seg ikke forene. Så må jeg bite i det sure eple og vaske bort akrylfargen med mengder av vann. Tørkekluten kommer da i skade for å kline utover oljefargene som ennå ikke er tørket.

Jeg tror jeg gir opp mine fabuleringer rundt kontrapunkt og malekunsten, og heller vier meg til stille arbeid. Så får vi møtes i galleriet og slå av en prat, kanskje du kan lede meg inn på fruktbare veier - . Hvem vet?

Om jeg kommer til å skrive flere notater - til min lille notisplass på verdensveggen - før utstillingen, se det vet jeg faktisk ikke.

I morgen reiser min kone og jeg til våre to familier i Rogaland. Jeg kommer nok ikke til Lysefjorden denne gang heller. Men du verden – tenk å få drive inn og ut av den fjorden, natt og dag og i all slags vær å bare studere fjellvegger som stuper i fjorden.

God sommer.

Ingen kommentarer: