onsdag, april 18, 2007

FRA BLOGG TIL WEBB

Siden september 2004 har jeg hatt min egen bloggspott. Det var en venn som fortalte meg at det fantes en åpen notisbok, som kaltes blogg, og som var en slags enekl hjemmeside på Internett .
Jeg har ikke vært flink til å holde den oppdatert med ny ”posts” – (som kan oversettes med notiser, artikler og mer eller mindre seriøse innlegg).
Til å begynne med syntes jeg det var komplisert å legge inn nye notater. Jeg glemte mine passord rett som det var, og følte meg ikke helt hjemme med blogspråket, og derfor ble den nok litt forsømt. Leserne faller lett fra dersom det ikke kommer nytt stoff.
Som pensjonist har jeg stor glede av min IbookG4 og staffeliet. Men å male bilder og skrive artikler som forblir i mitt lukkede rom, mitt atelier og kellion, er ikke motiverende nok. Det finnes ekshibisjonistiske trekk ved enhver kunstner – forfatter, maler og musiker. Vi vil vise oss frem.
Dette skyldes ikke at vi som barn fikk knust behovet når vi stakk hode fram. ”Utstillingsbehov” er nedlagt i enhver kunstner, det er det skapendes egenart. Man skaper ikke for lukkede rom, eller for anonymiteten, men for at menneskene skal se det og kanskje dra nytte av det, og glede.
Etter oppmuntring fra venner og bekjente startet jeg for en tid siden med å lage en egen hjemmeside. Det var ikke lett det heller. Jeg søkte først på nettet og kom fram til firmaer som lovet å få meg på lufta innen 24 timer. Noen var rimelige, andre var svært kostbare. Men når jeg ikke visste hva jeg trengte for å dekke behovet, kunne jeg ikke bestemme meg før en bekjent tok grep og startet det nitidige ”broderi-arbeidet”.
Det første vi har fått på plass er min blogspot, med forandret utseende.
Selve hjemmesiden er foreløpig bare ett rammeverk, men med tid og stunder vil siden stå fram med et ryddig, praktisk og spennende design.
Da vil jeg etter hvert fylle de mange menyene med stoff fra et langt og spennende liv, og dele med meg endel av de erfaringer, kunnskaper, og kompetanse jeg har ervervet meg.
Men foreløpig er det bare bloggen som fungerer.
Hvis min leser vil være litt tålmodig så vil jeg snart være tilbake som redaktør av < www.kvebaek,no >.
God helg.

Ingen kommentarer: