tirsdag, april 12, 2011

MYNDIGGJØRING

Jeg skal holde foredrag i et seminar den 11. Mai. Hele seminaret er viet mine tenker og teorier om ”Det myndiggjorte mennesket”. Jeg avsluttet min seminar virksomhet i år 2000, men en nær venn ønsker å lirke ut av meg litt mer.
Denne gang skal jeg begynne med å spille av en DVD plate hvor min avdøde brors stolthet, Torshovkorpset spiller kjente musikkstykker. I alt er det 22 spor, så her er litt å velge mellom.
Så vil jeg spørre deltagerne, som er aktive ledere, hva de syns om musikken. Jeg tror de fleste vil si at de har hørt den fremført bedre. Jeg vil innrømme det, men så vil jeg spørre om noen av deltagerne har spilt et instrument. Sannsynligvis vil de fleste innrømme at det har de ikke.
Så vil jeg fortelle om det menneskelige mirakelet min lillebror har utført med disse musikantene. Da han kom til orkesteret spilte de på signalinstrumenter fordi ingen trodde de ville klare å spille på ordentlige ventilinstrumenter. Erik, som hadde en enorm innlevelsesevne sa til seg selv at han ville lære dem å spille på ventilinstrumenter. Og så etter en tid ville han at de skulle spille tostemt- Til slutt lærte han dem å spille firestemt. Så det dere har hørt i dag er psykisk utviklingshemmede som spiller firestemt med ventil-intrumenter. Et pedagogisk mirakel!
Erik og orkesteret hadde en gang en konsert i Wien Operahus. Denne ble tatt opp på bånd og sent gjennom NRK TV. Det resulterte i at programmet ble kåret til verdens beste barne- og ungdomsprogram. Korpset, med min bror i spissen, har vunnet mange utmerkelser, også slike som henger veldig høyt.
En gang kom en journalist fra en av Londons store avsier for å intervjue ham. Erik, som ikke kunne engelsk, fikk med seg en tolk. Journalisten ville vite hva hemmeligheten ved hans pedagogikk var. Erik sa til tolken: Fortell ham at jeg er så inderlig glad i disse barna.
Erik visste hva selvfølelse var, og hvor sårbar den kunne være. Han hadde følt det selv. Han store fortjeneste ble at han alltid tok hensyn til korpsmedlemmenes selvfølelse. En gang var det en som sa: ”Disse ungdommene har vel ikke behov for noter, de kan jo ikke lese en gang.” Eriks svar var tindrende klart: ”Alle musikere har noter. Hva vet vi om de kan lese dem, eller ikke?” Og noter fikk de, og noter ble viktig for dem alle.
Jeg vil bruk dette eksemplet for å vise hvor sentral medarbeidernes selvfølelsen er for alle som har ledelsesoppgaver. Med kunnskaper om selvfølelsen kan enorme kvaliteter og verdier utløses hos en gruppe mennesker.
Jeg har eksempler på at ved å henvende seg til medarbeidernes selvfølelse kan disse i løpet av ett år øke fortjenesten med over 20% på bunnlinjen. Viktigere er hver enkelts opplevelse av sitt verd.
For meg har selvfølelsen vært det sentrale poenget i all familie- og ekteskapsbehandling, i arbeidet med å utvikle gode forhold mellom elever og lærere, og ledere og deres medarbeidere.
Dette arbeidet har jeg samlet under overskriften ”Myndiggjøring”. Jeg har i prinsippet lært det av Mesteren, som en gang spurte den blinde tiggeren Bartimeus: ”Hva vil DU at jeg skal gjøre for deg?” Dette er et myndiggjørende spørsmål.

Ingen kommentarer: