onsdag, november 16, 2011

HOS FRISØREN

Frisøren jeg har brukt noen år, har sjappa si like borti gata her. Han kjenner meg godt, og er en smilende og blid innvandrer med blank isse og en kullsort hårkrans. Han ser eldre ut enn det han er. Jeg var hans første kunde i dag og han smilte da jeg kom:
- Du vil ha kaffe?
- Ja takk, gjerne.
Han fylte to pappkrus halvfulle og viste meg inn til stolen. Jeg trodde han hadde tid til en liten prat før han startet, men nei – han ville begynne med én gang. I dag var han interessert i hva jeg hadde jobbet med, og jeg forsøkte å forklare ham at jeg hadde arbeidet som familieterapeut, men det fikk ingen bjeller til å ringe hos ham. Han ville vite mer eksakt. Jeg forsøkte å forklare ham at jeg arbeidet med ektepar og familier med problemer.
- Hva problemer?
Jeg forsøkte å fortelle ham at det ofte var snakk om ubalanse i maktforholdet.
- Ingen problem. Mannen vet alt. Kvinnen vet ingen ting. Mannen bestemme. Hun like sitte inne, se på TV, lage mat. Kan ikke noe annet. Kanskje litt mer.
Jeg forteller ham at her i landet går jenter og gutter i samme skole, senere i samme høyskole, og når de er ferdig utdannet vet de like meget. Kvinnen vil ikke underordne seg mannen. Mann og kvinne er like ansvarlige.
- Ikke sånn i mitt land Mannen tjene penger. Ikke kvinnen. Mannen gi kvinnen penger til mat og klær. Hun være glad.
I Norge tjener begge to penger. De hjelper hverandre med å betale for hus og hjem, mat og klær og alt annet.
- Det går ikke. Kvinner ikke kan lese og skrive, bare se på TV. Mannen er sjefen, ordne alt.
- Min kone har lenge bedt meg om å klippe håret og stusse skjegget. Nå blir hun nok glad når jeg kommer hem.
- Hva? Hun fortelle deg når du klippe deg?
- Ja, men jeg sa at det var jeg som eide håret.
- Ha, ha morsom du! Du gammel mann. Har vondt i kroppen? Alle problemer med kroppen. Blir født, siden bare problemer. Dør, og så ikke problemer mer.
- Tror du på Paradis?
- Ja, jeg tror på Paradis, men jeg ikke sånn kristen muslim. Ikke be. Ikke gå til Mekka. Jeg tro på Gud. Gud vil gode mennesker. Gå til Mekka, stjele fra min bror, Gud ikke like det. Snill mot alle. Gud like det. Jeg klippe pent. Det viktig. Ikke penger. Jeg like deg. Du like meg. Vi brødre. Gud like det!
- Jeg liker deg. Jeg prøver å være god og snill. Jeg ber til Gud og tror at Gud liker det.
- Sånn ikke jeg. Jeg ikke be. Gud like meg likevel.
- Du har en snill Gud Lorin. Men jeg har stor glede av å be. For meg er det ingen tvang. Når jeg ber føler jeg at Gud kommer meg veldig nær, og det gjør meg glad.
- Vi brødre likevel. Ikke sant?
- Jo, vi er brødre, og du klipper meg så fint.
- Det jeg liker høre.
Så spør han meg på hvilken side jeg skal ha skillen. Jeg forteller ham det. Så spør jeg ham på hvilken side han har skillen. Da smiler han bredt og svarer:
- Ikke mitt problem. Jeg skill over hele hode. Du drikke opp kaffen din.
Han stusser skjegget mitt, trimmer øyebrynene og fjerner litt hår i ørene. Så blåser han, med føneren sin, meg ren for hår på klærne og sier:
- Ferdig. Hva sier du?
Jeg setter på meg brillen og høreapparatet, ser meg i speilet og sier at jeg er svært tilfreds og at han er en dyktig frisør. Dette liker han å høre. Men, legger jeg til, hvis en kunde ikke er tilfreds kan du huske at misfornøyde kunder får håret tilbake.
- Ha, ha! Du morsom. Den jeg ikke glemme aldri!
Jeg går til skranken for å betale. Leverer 300,- kroner. Han gir meg 50.- kroner tilbake og teller opp mynt, for det hele skulle ikke koste mer enn 220,- kroner. Jeg tar femtilappen og sier det er OK. Han strekker fram hånda og bukker dypt.
- Takk, takk skal du ha. Kommer du en gang til før Jul?
- Det tror jeg nok, for kona mi vil helst jeg skal være pen på håret i julehelgen.
- Du eie ditt hår, sier han og smiler.
Det er kommet tre kunder til i sjappa. Jeg tror han har en god forretning. Alle liker ham og han gjør et fint arbeid, og så er han svært rimelig, og ikke bare for pensjonister.

2 kommentarer:

Tro Håb og Kærlighed sa...

Ha ha - det var dog en herlig fortælling fra det virkelige liv! Tak for den. Og glæd dig, du som har dit eget hår!

David Kvebæk sa...

Møte med denne mannen er alltid hyggelig. Særlig når det ser ut som om han skal holde et lengre foredrag og kun presterer et par ord. Det var så mye han skulle sagt. Koselig at du likte historien.