fredag, april 09, 2010

HÅPET LIGGER I ET ”LIKEVEL”

I går prentet jeg ut 251 manussider. Det skulle ta fire år før jeg våget å nærme meg det bokmanuskriptet som min forlegger refuserte våren 2006.
Jeg leverte ham ikke manus i håp om å få det utgitt som bok. Jeg hadde skrevet et annerledes manus som jeg håpet han ville lese og gi meg gode råd om hva jeg burde jobbe videre med. I stedet sendte han manus til en konsulent, en tidligere kjent forlagsmann, som uten begrunnelse ga han råd om ikke å gi ut boken.
Jeg vet ikke hva jeg ble mest skuffet over. At han ga fra seg et fortrolig dokument til en kritisk bokmann, eller at min gamle forlegger besluttet seg for ikke å gi ut boken. De fem bøkene han hadde gitt ut tidligere hadde til sammen solgt fler enn 100 000 bøker. Det vil si at hver tittel solte ca 20.000 bøker.
Det var noe som gikk i stykker inne i meg den dagen, noe som har gjort det vanskelig for meg å konsentrere meg det skrevne ord. Flere prosjektideer er blitt skrinlagt fordi selve skrivelysten har forsvunnet.
Men de to siste dagene har jeg tatt fram Cd-en med manuskriptet og lest det fra første side til side 251, som er siste side. Jeg ser at det har både kvaliteter og en spennende historie. Så i går skrev jeg altså ut hele manuskriptet på printeren og det ble en anselig bunke.
Nå betror jeg arbeidet til en nær venn, som har lovet å lese det så vi sammen kan diskutere hva jeg bør gjøre med det for å få fram det som er min intensjon, nemlig at håpet ligger i ordet likevel.
LIKEVEL
”Står du på angstens ytterste skjær
omgitt av depresjonens mørkeste hav og sier: ”likevel!”,
da har du forstått meningen med livet!”

Det er jeg som har satt sammen disse ordene, men jeg mener jeg har lest noe lignende hos Søren Kierkegaard, som jeg ikke kan finne tilbake til.
Noen vil sikkert mene at dette burde jeg holde for meg selv og ikke forhåndsannonsere noe som kanskje ikke blir noe av. Det forstår jeg godt, men på den andre siden vil man da ikke få den hjelp som ligger i andres kunnskap og forventning.
Jeg tror jeg er i stand til å ta det nederlaget at det ikke blir noe av dette manuskriptet. Men håpet er levende, for jeg tror på et likevel”!

Ingen kommentarer: