onsdag, juli 28, 2010

Dette er en merkelig sommer

Dette er en merkelig sommer, den forløper helt normalt med hensyn til været. Sol, regn og torden, og temperaturer som svinger helt opp mot 25 grader og ned til 15.
Men vi er blitt så bortskjemte etter alle sydenturene at vi forlanger av Vårherre at han skal skifte ut sitt gamle værsystem slik at vi kan sitte ute på fortauene og kose oss til langt på natt, iført T-skjorte. Men han hører ikke slike ønsker. Vel så bygger vi svære kjøpesentre med handlegater og uterestauranter hvor vi kan kose oss ute midtvinters og innbille oss at vi er i Paris.
Og værvarslerne sliter som gale med sitt omdømme. De varsler fint vær for å glede oss, ennskjønt sommerprognosene er meget lunefulle.
Jeg kan ikke huske at jeg har vært opptatt av værvarsling noen gang. Er det gråvær når jeg trekker fra gardinet, vel, så er det gråvær. Er det solskinn, ok så er det solskinn. Jeg vet også at dagen kan starte med gråvær og regn og slutte i solskinn, eller omvent.
Jeg kan huske en sommer jeg jobbet som tømmerfløter i Glomma at en av gamlekara sa: ”Nei, nå blir det vist regn!” Kameraten svarte: ”Å det blir nok bare ei byge”. Men den byga varte hele sommeren. Og vi, arbeidskara på lensene, gikk i lange svarte regnfrakker og langstøvler. Lykkelig var den som hadde en bredbremmet hatt, lik den til det ridende politiet i Canada. Jeg hadde slikt utstyr og satte særlig stor pris på det da jeg syklet hjem til Strømmen klokken fem om ettermiddagen. En kort liten treningsøkt på 15 kilometer.
Også i sommer sto sola høyt nok på himmelen til at Hanna kunne høste sine markjordbær.
Vi trodde vi kom til å bli alene sommeren, men nå har vi hatt fullt hus i flere dager. Denne merkelige sommeren ser ut til å bli helt lik en vanlig sommer, og takk for det.

2 kommentarer:

Charlotte T sa...

På en eller anden måde er det velsignet, at vi ikke også kan styre vejret!

David Kvebæk sa...

Ja, du har så rett, Charlotte. Vi spår. Gud rår. Og særlig når det gjelder været. I dag på Olsokdagen er det sildigregn.