onsdag, juli 08, 2009

SÅ KOM REGNET

Så kom egnet. På fredag kveld bøttet det ned over Bislet og hele Østlandet. I går hadde vi nok en strålende sommerdag. Jeg tilbrakte tre timer på Aur Prestegård blant mange hyggelige mennesker, og bildene mine, hvor av ett til ble solgt.
Jeg forstår at Vårt Land har hatt et to siders oppslag i fredagens avis, men akkurat den dagen kom ingen avis i postkassen, så jeg vet ikke hva den unge journalisten fikk ut av telefonintervjuet. Folk som har lest det sier det var bra, og da så.
I dag, søndag, er siste dagene bildene mine henger oppe. Er spent på om det kommer folk, for nå regner det så det spruter. Min gode fetter Jonny, som kjørte de 33 maleriene opp til Aur, vil kjøre dem tilbake til atelieret i ettermiddag.
Før den aller siste opptelling har 5 av 33 fått røde lapper. Dette er det desidert dårligste salget jeg har hatt. Spør jeg hvorfor er svaret fra folk som bor i område: Her i Aurskog pløyer man heller sin kapital ned i jorden enn å spikre den opp på stueveggene. Det er kanskje noe i det.
En liten tankevekker er det at de fem solgte bildene er alle fra den figurative avdelingen. Selv om de sterkeste og mest positive tilbakemeldingene kommer fra den abstrakte avdelingen, er likevel ingen bilder derfra solgt, og det er uvanlig.
På den ene siden er spørsmålet om det er riktig å legge publikums reaksjoner til grunn for det videre arbeidet. Publikumsfrieri vil det da lett bli kalt. På den andre siden er et figurativt bilde ikke nødvendigvis et dårligere bilde, kunstnerisk sett.
Mitt problem er at jeg elsker begge uttrykksformer. Det figurative maleriet, og særlig landskapsmaleriet, utfordrer den impresjonistiske siden av pesonligheten. Man maler det man føler av det man ser. Det oppleves annerledes når man maler abstrakt. Da er det som prosessen skjer ekspressivt. Man maler intuitivt sine indre opplevelsen.
Så er spørsmålet om man på samme tid kan ha en utadvendt og en innadvendt psykologisk holdning. Fra min lange erfaring med denne problemstilling må jeg erkjenne at det kan man så opplagt ha. Men en person som har en sterkt dominerende innadvendt psykologisk holdning vil trolig la sin kunst bli styrt av dette. Konferer Vincent van Gogh.
Claude Monet’s billedkunst er impresjonistiske mesterverk. Hans bilder er elsket over hele verden. Men følg ham helt mot slutten av hans karriere så vil du se at hans bilder får mer og mer karakter av abstraksjoner. Han følte nok som før, men han så ikke på langt nær så godt. Denne utadvendte kunstneren ble av ulike grunner mer innadvendt med årene, men hans bilder mistet ikke av den grunn den kunstneriske gehalten.
I Charlotte Thaarups siste bloggartikkel har hun lagt inn et meget vakkert fotografi av en naturkilde. Det kan minne om et arbeid av Monet. Symbolverdien i dette bilde er meget sterk når vi vet at kilden fylles opp med åtti liter klart, rent vann pr. minutt.
Det striregner fortsatt.
Ha det godt til vi møtes i neste blogg.

2 kommentarer:

Berit Movik Lo sa...

Hei
Jeg skjønner at jeg er for seint ute til å få sett utstillingen i Aur prestegård. Leste om den i Vårt Land da jeg var på ferie, men ser at den allerede er over. Jeg lurer på om du skal stille ut flere steder på Østlandet i sommer? Jeg bor i Trøgstad.
Med hilsen Berit Movik Lo

David Kvebæk sa...

Takk for hilsen Berit Movik Lo. Utstillingen hang oppe tre weekender, ble godt besøkt, men ble tatt ned sist søndag. Jeg har ingen planer om å delta i flere utstillinger i sommer.
Men du kan se bilder fra utstillingen på min kunstblogg: < http://kvebaekskunst.blogspot.com >. Bildene er snart på plass i mitt atelier på Lillestrøm.
Beste hilsen David Kvebæk.